Vi är commute
– Din personliga rekryteringsbyrå
Min resa med Commute startade såhär ..
Min resa med Commute har utgångspunkt i att jag själv har en bakgrund från diverse ledande roller inom marknadsföring och kommunikation på globala bolag, såväl i Sverige som utomlands.
Vid flertalet tillfällen kom jag i kontakt med diverse rekryteringsföretag, dels i rollen som kandidat, dels som uppdragsgivare när jag skulle rekrytera till mitt eget marknadsteam. Ur dessa möten föddes en idé och ett intresse att bygga rekryteringsprocessen på ett sätt som gynnade samtliga inblandade – kandidat,- uppdragsgivare,- rekryterare.
Personligen upplevde jag att själva rekryteringsprocessen tog onödigt lång tid, men framförallt att frågeställningar som var relevanta för tjänsten rent kompetensmässigt, kom för sent in i processen. Jag upplevde att rekryterare i hög utsträckning saknade kunskap inom området för den tjänst de rekryterade till och det blev således svårt att föra en dialog ur ett kompetensperspektiv.
Både i min roll som beställare och kandidat tog detta extremt mycket onödig tid och ledde till kommunikativa missförstånd.
“Vi talar samma språk som både våra uppdragsgivare och kandidater, och skapar därmed en tydlig förståelse för deras behov.”
Ur ett kandidatperspektiv såväl som ur ett uppdragsgivarperspektiv såg jag ett behov av att öka vikten av förståelse för rekryterande rollerna.
Resultatet? Jag satte upp Commute Executive Search. En rekryteringsbyrå vars vision att övervinna glappet i dialogen mellan rekryterare och kandidat, dra ner på onödig tid i rekryteringsprocessen och utmana ordningsföljden i själva processen.
Vi menar att en mix av personlighet och kompetens är ett vinnande koncept. Vi vågar dock utmana och poängtera vikten av en omvänd ordning gentemot den traditionella rekryteringsprocessen där diverse personlighets- och kompetenstester ligger sent i processen. Hos oss gör vi tvärtom. Att i ett tidigt skede lägga tester är enligt oss en grund för en lyckad rekrytering.
/Jenny
VD & Rekryteringsansvarig
Commute Executive Search
Minska tidsåtgången
Vi drar ner på onödig tid i rekryteringsprocessen genom att i ett tidigt skede fastställa våra uppdragsgivares behov och utforma en tydlig kravprofil.
Övervinna glappet i dialogen
Vi vill övervinna det kommunikativa glappet i dialogen mellan rekryterare,- uppdragsgivare och kandidat. Vilket till stor del övervinns genom kunskap och förståelse inom området vi rekryterar till.
Utmana den traditionella processen
Vi utmanar ordningsföljden i den traditionella rekryteringsprocessen.
Vi har upplevt vikten av att i ett tidigt skede checka av kompetens och personlighet. Inte som sista steg som man vanligtvis gör genom traditionella rekryteringsprocesser.
Vanliga frågor vid rekrytering
Hur jobbar Commute med rekrytering?
Vi rekryterar specialister och chefer till nyckelpositioner inom marknadsföring och kommunikation och jobbar efter visionen att övervinna det kommunikativa glappet mellan samtliga parter i rekryteringsprocessen – det vill säga mellan företaget, rekryteraren och kandidaten.
Vi arbetar alltid kompetensbaserat i våra rekryteringsprocesser och lägger stort engagemang vid de analyser och förarbeten som krävs för att kunna skapa en träffsäker kravprofil. Tillsammans med det rekryterande företaget ringar vi in verksamhetens behov och vilka kompetenser som krävs för tjänsten. Vidare lägger vi stor vikt vid den personliga och sociala kompetensen – allt för att hitta en lyckosam match.
Hur ser en rekryteringsprocess ut genom Commute?
På Commute levererar vi skräddarsydda rekryteringslösningar inom marknadsföring och kommunikation utifrån beställarens specifika behov. Vi sköter hela rekryteringsprocessen – från start till mål. Från behovsanalys till annonsering, urval, intervjuer, referenstagning samt arbetsprover om så önskas. Vi är mycket noga med uppföljning och utvärdering då kandidaten har tillträtt sin nya tjänst.
Vi besitter erfarenheten, kontaktnäten och verktygen för att hitta de bäst lämpade kandidaterna.
Hur lång tid tar en rekryteringsprocess?
Hos oss är varje rekrytering unik och tar således också olika lång tid att tillsätta. Om vi bortser från upprättandet av kravprofilen och räknar med den ”synliga” processen, det vill säga från det att tjänsten utannonseras, brukar processen normalt ta ungefär 4 veckor till dess att kandidat har signat avtal.
Hur arbetar Commute med garantier?
På Commute inkluderar vi alltid garantirekrytering vid varje enskilt rekryteringsuppdrag. Garantirekrytering genom Commute innebär att om kandidaten skulle avsluta sin anställning inom den överenskomna garantiperioden, kommer vi att genomföra en ny rekryteringsprocess utan extra kostnad.
Genom Commutes garantirekrytering vill vi försäkra er om att ni får om en hållbar och långsiktig rekrytering.
Att ha den här typen av garanti i ryggen kan för såväl kandidat som uppdragsgivare ses som en trygghet. Ska dock tilläggas att vi än så länge inte behövt använda oss av den här typen av garanti då våra matchningar har blivit så pass lyckade att detta inte ens efterfrågats.
Hur säkerställer ni kompetensen hos intressanta kandidater?
På Commute arbetar vi med ett antal olika urvals- och bedömningsmetoder i våra rekryteringsprocesser. Vi tittar på olika kompetenser hos aktuella kandidater och bedömer dessa bland annat utifrån kompetensbaserade urvalsfrågor under flertalet intervjuer. När vi tittar på kompetenser som till exempel personlighet, gör vi detta genom djupintervjuer. Om det rekryterande företaget önskar addera tester, så som kunskapstester eller begåvningstester, genomför vi även dessa. Givetvis utan extra kostnad.
Vidare lägger vi stor vikt vid referenstagning samt utökade bakgrundskontroller.
Vad innebär Executive Search och hur fungerar det?
Executive Search fokuserar på att identifiera och attrahera kandidater inom specialiserade roller samt ledande befattningar inom ett företag. På Commute går vi den extra milen för att hitta den kandidaten som är klippt och skuren för rollen genom att själva aktivt leta upp denne. Ett arbete som innefattaren mix av nätverk, search och annonsering.
Hur anammar Commute Executive Search i sitt arbetssätt, mer konkret?
Att rekrytera chefer till nyckelpositioner kräver mer än bara affärsförståelse och branschkunskap. Ett brett kontaktnät och goda sociala färdigheterna är några av nycklarna för att lyckas inom ett av de mer utmanande delområdena inom rekrytering – Executive Search.
I jakten på rätt kandidat är vi alltid flexibla och lyhörda inför vad beställaren söker. Att ha den rätta fingertoppskänslan i mötet med kandidater, skulle vi säga är en av de viktigaste komponenterna i hela rekryteringsarbetet. Att som rekryterare inte enbart titta på de mest lämpade CV:n som inkommit genom annonsering, utan att också gå den extra milen och själv leta upp potentiella kandidater – oavsett om kandidaten aktivt söker jobb eller inte.
Hur går processen för executive search till?
Steg 1) Kravprofil och checklista:
Vi formulerar en tydlig kravprofil av tjänsten. Vi startar med ett uppstartsmöte där vi diskuterar samarbetet. Vi skapar oss en förståelse för er verksamhet och den specifika kravprofil ni söker. Vi utgår alltid från företagets behov och sätter tillsammans ramarna för en tydlig kravprofil.
För att vi ska kunna skapa oss en djupare förståelse för era behov samt krav på den nya tjänsten, är det bra om ni inför vårt uppstartsmöte har besvarat ett antal frågeställningar rörande företaget och tjänsten. Frågorna och svaren kommer ligga till grund för vårt uppstartsmöte.
Steg 2) Copy arbetsbeskrivning:
Med kravprofilen som utgångspunkt formulerar vi en arbetsbeskrivning av tjänsten.
Steg 3) Search:
Genom en omfattande kartläggning av marknaden söker vi upp och kontaktar potentiella kandidater, i och utanför vårt nätverk.
Steg 4) Digital annonsering:
Genom att addera digital annonsering genom sociala medier och branschspecifika jobbportaler, kan vi anpassa jobbsökningen efter dina önskemål och behov och därmed nå kandidater med rätt kvalifikationer på ett effektivt sätt.
Steg 5) CV-granskning & screening:
Ett antal kandidater väljs ut. Vi gör en första screening för att i ett tidigt skede säkerställa rätt kompetenser och förväntningar från båda parter.
Steg 6) Intervju, återkoppling:
Djupintervjuer med utvalda kandidater. Därefter presenterar vi de mest lämpade kandidaterna utifrån kravprofilen.
Steg 7) Avtalssignering kandidat:
Signering av anställningsavtal mellan företaget och kandidaten.
Steg 8) Avstämning, utvärdering & uppföljning:
Avstämning och utvärdering av samarbetet mellan Commute och företaget sker så snart tjänsten är tillsatt samt en uppföljning efter tre månader från det datumet kandidaten har tillträtt.
Hur involveras företaget i rekryteringsprocessen?
För att säkerställa att rätt kandidat väljs för tjänsten, är det otroligt viktigt med det rekryterande företagets involvering.
Vanligtvis inleder vi varje rekryteringssamarbete med ett uppstartsmöte mellan oss på Commute och företaget. Syftet med mötet är att skapa oss en bild av företaget och noggrant sätta oss in i dess kultur, värderingar och affärssmål samt de specifika krav som ställs med den lediga positionen.
Commute ger under hela rekryteringsprocessen uppdateringar och feedback om aktuella kandidater till det rekryterande företaget.
Hur hanterar Commute konfidentialitet under rekryteringsprocessen?
Konfidentialitet är av yttersta vikt inom executive search. På Commute värnar vi om diskretion och hanterar rekryteringsprocessen högst konfidentiellt. Vi garanterar säker datahantering och diskretion vid kontakt med potentiella kandidater.