Vad är Executive Search?


Executive Search syftar till att rekrytera seniora specialister eller högre chefer. Arbetet med Executive Search skiljer sig markant från traditionell rekrytering i den mening att det senare bygger på att man som rekryterare annonserar en jobbannons och inväntar intresseanmälningar för tjänsten.

Inom Executive Search utgår man från kravprofilen där de önskade egenskaperna och kunskaperna från det rekryterande företaget är det som styr hela rekryteringsarbetet från grunden.

Hur går rekrytering av chefer till? 

För att kunna säkerställa en lyckad chefsrekrytering är det viktigt att starta från grunden. På Commute lägger stor vikt vid att skapa oss en klar bild över beställarens och företagets nuvarande situation, utmaningar och framtidsvisioner. 

Vi erbjuder alltid kompetensbaserad rekrytering, vilket innebär att vi lägger stort engagemang vid de analyser och förarbete som krävs för att kunna skapa en träffsäker kravprofil. I en kompetensbaserad rekryteringsprocess är det behovsanalysen och kravprofilen som står i fokus. Tillsammans ringar vi in verksamhetens behov samt vilka kompetenser som krävs för att det rekryterande företaget ska nå sina mål. Vidare lägger vi stor vikt vid den personliga och sociala kompetensen där en viktig del av strategin för chefsrekrytering baseras på djupgående personliga intervjuer där vi kan bedöma kandidatens kompetenser och sociala färdigheter. Här blir det tydligt vilken typ av personlighet och ledarstil kandidaten besitter. 

I jakten på rätt kandidat är vi alltid flexibla och lyhörda för vad du som beställare söker. Vanligtvis arbetar vi utifrån en kombination av search och digital annonsering. Kort innebär Search att vi genom en omfattande kartläggning av marknaden söker upp och kontaktar potentiella kandidater, i och utanför vårt nätverk, som inte aktivt söker jobb men som har potential att matcha kravprofilen.

Vidare arbetar vi med digital annonsering genom sociala medier och branschspecifika jobbportaler. Genom detta kan vi anpassa jobbsökningen efter verksamhetens behov och önskemål och på sett effektivt sätt nå kandidater med önskvärds kvalifikationer.

Så kan Commute hjälpa dig

Att rekrytera chefer till nyckelpositioner kräver mer än bara affärsförståelse och branschkunskap. Ett brett kontaktnät och goda sociala färdigheter är några av nycklarna för att lyckas inom detta mer utmanande delområdet inom rekrytering.

Läs mer om hur en rekryteringsprocess kan se ut hos oss.

Lång branscherfarenhet

På Commute har vi lång bakgrund från ledande positioner inom branschen. Vi vet vilka utmaningar våra kunder kan ha och besitter den kunskap och erfarenhet som krävs för att lyckas med sin nästa rekrytering. 

Vi jobbar efter visionen att övervinna glappet i dialogen mellan rekryterare och kandidat. Genom att vi själva varit verksamma i ledande positioner inom marknadsföring och kommunikation förstår vi dig som beställare och verksamhetens behovsbeskrivningar. Vi talar samma språk och garanterar därmed en effektiv och friktionsfri rekryteringsprocess för samtliga parter.

Behöver du fler tips eller hjälp med din nästa rekrytering inom marknadsföring eller kommunikation? Välkommen att kontakta oss!